গল্প ::: অসম বন্ধ


*
পুৱাই আহি দুয়োটা মেইনৰোড পালোঁহি৷ 
আজিৰ তাৰিখতে মাতি পঠিয়াইছে৷ 
তিনিআলিটোত¸ দূৰণিবটীয়া যাত্ৰাৰ বাবে সাজু হৈ অহা তিনি-চাৰিজনমান যাত্ৰীৰ বাহিৰে মানুহ নাই৷ ৰহিম ষ্ট’ৰৰ বাৰাণ্ডাৰ কাঠৰ বেঞ্চখনত তিনিজনমান পুলিচ বঢ়ি আছে৷ হাতত লাঠি৷ ৰাস্তাটোৰ ঠিক মাজ অংশতে গপত গংগাটোপটোৰ দৰেই পুলিচৰ এচৰ্কট গাড়ীখন ৰৈ আছে৷ তিনিআলিটোৰ ইটোপাৰে কেইটামান কুকুৰ আৰু কাষতে থকা জাৱৰৰ দ’মটোত কেইটামান অঘৰী কাউৰী দম্ভেৰে ঘুৰি ফুৰাৰ বাদে আজি এইটুকুৰা ঠাই উকা বুলিয়েই ক’ব পাৰি৷ আমি তিনিআলিটোৰ বাঁওফালৰ সৰু ঘুমটিখনলৈ গৈলৰালৰিকৈ ফিকাচাহ দুকাপ খাই ল’লো৷ একাপত পাঁচটকাকৈ৷ জালুক দিয়া চাহ৷ 
ঘুমটিৰ ৰেডিঅ’ত বাজি আছে মহম্মদ ৰফীৰ–‘দিৱানা হুৱা বাদল৷’ সন্মুখৰ ডাষ্টবিনটোৰপৰা কাউৰীৰ কোৰ্হাল আৰু অকটা গোন্ধ আহি আমাৰ কাণে-নাকে সোমাইছেহি৷ ঘুমটিৰ মালিকে চাহ সোনকালে খাবলৈ কৈছে৷ বন্ধ কৰে হেনো৷ কিবা লাফ্‌ৰা হ’ব পাৰে বুলি ফোনত কাৰোবাৰ সৈতে কথা পাতি আছে৷ তত্‌ ধৰিব নোৱাৰিলোঁ ৰাতিপুৱাই কিহৰ বা লাফ্‌ৰা৷
‘বাইদেউ, কোনফালে যাব? আজি পাাৰিব জানো?’– ৰহিম ষ্ট’ৰত বহি থকা পুলিচ এজন আহি এইবাৰ মাৰ কাষতে ৰ’লহি৷ মাৰ চিনাকি পুলিচ৷  
‘ল’ৰাটোক ডাক্টৰ এজনৰ ওচৰলৈ নিব লাগে৷ আজিয়েই মাতি পঠিয়াইছে৷’ 
‘আজি বন্ধ দিনটোত যাব পাৰিব জানো?’
আজি আকৌ কিহৰ বন্ধ– আমি ইটোৱে সিটোলৈ আচৰিত হৈ চালোঁ৷ 
‘নগ’লেই নহয়৷ ইয়াক ডাক্টৰ এজনৰ ওচৰলৈ নিব লাগে’৷ 
মাৰ উত্তৰ শুনি পুলিচজনে সহজকৈ বন্ধটোৰ বিষয়ে কিবা অলপ বুজালে৷ সাৰমৰ্ম ইমানেই যে– জাতীয় সংগঠন এটাই দিয়া বন্ধ৷ মূল্য বৃদ্ধি নে সেইধৰণৰ কিবা প্ৰতিবাদতে অসম বন্ধ দিছে৷ কোনো কোনো ঠাইত সংগঠনৰ ল’ৰামখাই খুব উৎপাত কৰিছে৷ আজিকালি দেশৰ পৰিস্থিতি আগৰদৰে হৈ থকা নাই৷ বন্ধ বুলি শুনিলেই হ’ল; দেশ, ৰাজ্যৰ সকলো সচেতন, অসচেতন নাগৰিক নিমাওমাও হৈ পৰে৷ তাতে বন্ধৰ দিনটোত সংগঠনৰ ল’ৰাৰ মাৰ-ধৰ, বাহন জ্বলাই দিয়া এইবোৰ অসভ্যালি আছেই৷ বন্ধৰ দিনত যদি দুখনমান গাড়ী নজ্বলিল, তেন্তে সংগঠনৰ সন্মানটো বাচিল ক’ত! 
আমিহে মহা বিপদত পৰিলোঁ৷ নগ’লেওচোন নহয়! আমাৰো সা-সুবিধাৰ কথা আছে৷ ইফালে মোৰ বেমাৰটোৱে যি উক দিছে, উশাহ ল’ব নোৱাৰি কোনোবাদিনা সিপুৰি পামগৈ বুলি মোৰ মনত অহেতুক ভয় এটাই লগ নেৰা হৈছে৷ কি দিনটোত বাৰু আজি ফচিলোঁহি! আজিহে বন্ধ হ’বলৈ পালে! কি কৰা যায়!
‘যাব নোৱাৰিমনে চাগৈ কেনেবাকে’– পুলিচজনক প্ৰশ্নটো কৰিলোঁ যদিও হঠাৎ এনেকৈ বন্ধৰ খবৰটো শুনি আমি দুয়োটা চিন্তাত হৈ পৰিলোঁ৷ ইমান দূৰ যাব লাগিবগৈ তাতে৷ ৰাতিপুৱাও একো খবৰ নাপালোঁ৷ নহ’লে ঘৰৰপৰাই নাহিলোঁহেতেন! এনেকৈ চিন্তা-ভাৱনা কৰি সময় পাৰ কৰি থাকোঁতেই দেখিছোঁ আমাৰ চিন্তা-দুচিন্তাক মন ভাল লগাবলৈকে সম্ভৱ গাড়ী এখন লালুকৰ দিশৰপৰা উলাইছেহি৷ 
হয় গাড়ী এখন আহিছে৷ চুপাৰ৷ ‘গুৱাহাটী টু ধেমাজি’ লিখা আছে৷ আগ-পাছ নুগুনি আমি লৰালৰিকৈ সেইখনতে উঠি ল’লোহি৷ গাড়ীত উঠিলোঁ যদিও বন্ধৰ কথাটোৱে মনটো খুন্দিয়াই থাকিলহি৷ হাজাৰ হওঁক, বন্ধ বুলিলেই ভয় লাগে৷ কত যে কি অথন্তৰ ঘটে! টিভিটো অন কৰিবই নোৱাৰি, ফেচবুকতো সেই একেই খবৰ৷ আজিকালি কিবা এটা হ’লৈই হ’ল, লগে লগেই লাইভ দেখিবলৈ পোৱা যায়৷ ধেমাজিলৈকে বাৰু সদ্যহতে চিন্তা নাই; ধেমাজিৰপৰা গাড়ী নাপালে কি হ’ব! ডাক্টৰজনেও আজিয়ে মাতি পঠিয়াইছে৷ মাৰ মনটোও বন্ধৰ কথা শুনি শুকাই গৈছে৷ কিন্তু মায়ে এবাৰলৈয়ো ঘৰলৈ ঘুৰি যোৱাৰ কথা কোৱা নাই৷ ময়ো সাহ কৰিয়েই সেয়েহে মনে মনে গাড়ীখনত বহিলোহি৷ কেনেবাকৈ যাব পাৰিলেই হ’ল আৰু৷ মায়ে গাড়ীৰ চিতৰপৰাই ঈশ্বৰক কাকূতি কৰা দেখিলোঁ৷ বিপদৰ সময়ত মাৰ বাবে ঈশ্বৰেই শেষ ভৰষা৷ ফলাফল যিয়েই নহওঁক কাকূতি কৰাৰ ত্ৰুতি নকৰে৷ মইহে মানুহটো সম্পূৰ্ণ ওলোটা হ’লো৷
চুপাৰত উঠিছোঁ যেতিয়া গোগামুখলৈকে চিন্তা নাই৷ তাৰ পাচত কিবাকৈ হ’লেও ঘাটলৈ যাব পাৰিলেই হ’ল৷ ইটোপাৰে বন্ধৰ প্ৰভাৱ নহ’বওটো পাৰে৷ কিছুদূৰ যোৱাৰ পাচতে দুই এজন যাত্ৰীৰ মুখেৰে শুনিছোঁ– কদমত হেনো প্ৰতিবাদকাৰীয়ে কোনোবা ব্যৱসায়ী এজনৰ গাড়ী ভাঙিছে৷ ৰাজপথত টায়াৰ জ্বলাইছে৷ সেয়েহে দুই-এজনক ঘৰৰপৰা আগতীয়াকৈয়ে ফোন কৰি সতৰ্ক কৰি দিছে৷ মানে আজি  মানুহৰ গাত অসম বন্ধ বাৰুকৈয়ে লাগিছে৷ আমাৰ ফালেচোন বন্ধৰ কোনো সাৰ-সুৰ নাছিল৷ তাতে কালি ৰাতি টিভি ছোৱাও নহ’ল৷ ফেচবুকতোচোন কোনো আগতীয়া আলোচনা নচলিল! ইমান হঠাৎ বন্ধ হ’লনে! কি যে হ’ল অসমখন! কোনদিনা কোনে বন্ধ দিয়ে, কি কাৰণত দিয়ে আমি সাধাৰণ নাগৰিকবোৰে তাৰ একো গমকে নাপাও৷ গম পালোৱেই যেনিবা, কৰিমনো কি! ভাবো, দেশ বা ৰাজ্য এখন কেনেকৈ এটা দিনৰ বাবে কোনোবা সংগঠনৰ একচেতিয়া সম্পত্তি হৈ পৰে যে ইচ্ছা কৰিলেই বন্ধ ঘোষণা কৰিদিব পাৰে৷ ৰাইজৰ বন্ধ বুলি প্ৰচাৰিত এই বন্ধবোৰত কিমানসংখ্যক ৰাইজে সহমত প্ৰকাশ কৰে আচলতে! মত-অমতৰ বাবে সুবিধাই পায় ক’ত! বন্ধই বিপদ মাতে নে প্ৰগতি আনে! সংগঠনৰ নেতাৰ বন্ধৰ পাচফালে থকা মোটা কমিচনৰ অংকবোৰ সাধাৰণ জনতাই উমান পায়নে! 
গাড়ী গৈ লখিমপুৰ টাউন পালেগৈ৷ হাতীলুঙৰ টেল ডিপুটোও বন্ধ বাবে গাড়ী উভটাই অনা হ’ল৷ সদা ব্যস্ত ৰাস্তাটো আজি ইমান মুকলি! গাড়ীৰ স্পিড আনদিনাতকৈ যথেষ্ট বেছি দেখিলোঁ৷ আশা কৰা ধৰণেৰেই টাউনতো মানুহৰ সমাগম আনদিনাৰ তুলনাত কম৷ তিনিআলিবোৰত কেৱল কেইটামান কুকুৰে পহৰা দি ফুৰিছে৷ দোকান-বজাৰ বন্ধ৷ আধাঘণ্টামান ক’ৰ্টৰ কাষতে আমাৰ গাড়ী ৰখোৱা হ’ল৷ কদমৰ কেচটো কিছু শান্ত হোৱালৈ টাউনতে আমিবোৰ ৰৈ দিয়াটো ভাল বুলি যাত্ৰীৰ মাজত আলোচনা চলিল৷ 
এঘণ্টামান এনেদৰে কটোৱাৰ পাচত যেনিবা গাড়ী পুনৰ ষ্টাৰ্ট দিলে৷ ভয় আৰু শংকাৰ মাজেৰে কদম পাৰ হওঁতে দেখিছোঁ ইতিমধ্যে পুলিচ-মিলিটেৰীয়ে সমগ্ৰ তিনিআলিটোত পিয়াপি দি আছে; বগীনদীৰ তিনিআলিটোতো মানুহৰ সমাগম আছিল আঙুলিৰ মূৰত গণিব পৰা৷ দেশ আৰু জাতিৰ সুৰক্ষাৰ কাৰণে মাত মতা সংগঠনৰ নেতাবোৰেই বন্ধৰ দিনটোত সেই দেশৰে জনতাৰ ওপৰত ইমান হাৰাশাস্তি কৰে! ভাবিলেই আচৰিত লাগে৷ এবাৰ এনেদৰে বন্ধ এটাত বগিবীল দলঙৰ ঠিক ওচৰতেই আমাৰ কলেজৰ দল এটা স্থানীয় প্ৰতিবাদকাৰীৰ শিলগুটিৰ আক্ৰমণৰপৰা কোনোমতে বাচি আহিছোঁ৷ গাড়ীৰ বহুকেইখন গ্লাছ ভাঙি দিছিল বন্ধ সমৰ্থকে৷ বগীনদীৰ পেট্ৰল পাম্পতো তেল ভৰাবপৰা নগ’ল৷ গেটৰ সন্মুখতে ট্ৰাক আৰু ডাম্পাৰৰ দীঘলীয়া লাইন৷ কাষৰ ফুটপাতটোত থকা ফাষ্টফুডৰ দোকানবোৰ টিউপালেৰে ঢাকি থোৱা হৈছে৷
গাড়ী গৈ গোগামুখ পালেগৈ৷ ইয়াতো সেই একেই৷ আনদিনা হোৱা হ’লে এইটুকুৰা ঠাইত মানুহৰ সমাগম মেলা-বজাৰৰদৰে হ’লহেঁতেন৷ ইতিমধ্যেই আমাৰ বহু পলম হৈ গৈছে৷ গাড়ী ৰৈ ৰৈ যাব লগা হৈছে৷ তাকো আগদিনাৰ চুপাৰ বাবেহে হেনো পাৰ হৈ যাব পাৰিছে৷ নহ’লে গাড়ী পাৰ কৰি নিয়াটো কোনোপধ্যেই সম্ভৱ নহয়৷ কোনে ক’ৰপৰা আহি নিমিষতে উৎপাত কৰি দিব, তাৰ ঠিকনা নাই৷ গাড়ীলৈ শিলগুটি দলিয়াব, আগভেটি ধৰি অভদ্ৰামি কৰিব, ড্ৰাইভাৰ-হেণ্ডিমেনক পিটিব, গাড়ী জ্বলাব; কত যে কি কি! গোগামুখতে আধাঘণ্টামান আকৌ এলাংপৰীয়া হৈ ৰ’লো৷ দুই এখন স্থানীয় টেম্পু, টম্‌-টমৰ বাহিৰে ইমান ডাঙৰ চাৰিআলিটোত এখনো গাড়ী নাই৷ চেণ্টাৰটোৰ সিটোপাৰে সংগঠনৰ ল’ৰাবোৰ আছেই৷ কেন্দ্ৰীয় কমিটিক ভিডিঅ’ ফুটেজ দেখুৱাব লাগিব স্থানীয় এলেকাটোত সিহঁতৰ নিজা দম কিমান৷ সন্মানৰ কথাও জড়িত হৈ আছে৷ ৰাজপথত টায়াৰ জ্বলি আছে৷ ধোৱা উৰি আছে৷ আমি ৰৈ ৰৈ বন্ধৰ আলেখলেখ চালো, অন্য বিকল্পও নাই৷ মায়ে এবাৰ কিছু দূৰ খোজকাঢ়িয়েই আগবঢ়াৰ কথা ক’লে৷ গাড়ী এখন কেনেবাকৈ পালেও হয়তো চাৰিআলিটোতে প্ৰতিবাদকাৰীৰ সন্মুখৰপৰা আমাক উঠাই নিবলৈ ড্ৰাইভাৰে ভয় খাব পাৰে৷ 
হয়, মাৰ অনুমানটো শুদ্ধ আছিল৷ কিছুদূৰ খোজকাঢ়ি যোৱাৰ পাচতে টেম্পু এখন পালোঁ৷ দুজন যাত্ৰী উঠি আহিছে৷ স্থানীয় ড্ৰাইভাৰ৷ সেইখনতে উঠি বৰদলনিলৈকে আহিলোঁ৷ বৰদলনিৰ পৰাহে টেম্পু আগলৈ নাযায়, ড্ৰাইভাৰজনৰো সেই একেই ভয়৷ ইয়াৰপৰা আগলৈ হেনো লোকেল বুলি দম দিলেও কামত নাহিব৷ আগৰ তিনিআলিত সংগঠনৰ ল’ৰা থাকিব পাৰে, গাড়ী ভাঙি দিব বোলে৷ উপায়ন্তৰ হৈ টেম্পুৰপৰা আমি চাৰিজন মানুহ নামি আহিলোঁ৷ এতিয়া বাৰুকৈয়ে অনুভৱ কৰিছোঁ; আজিৰ দিনটোত উলাই আহি কিমান ডাঙৰ ভুল কৰিলোঁ৷ এতিয়া ইফালেও নহ’ব সিফালেও নহ’ব৷ দ’লহাটৰপৰা ঘৰলৈকে উভতি যোৱা হ’লেও! মোতকৈয়ো মাৰ চিন্তা বাঢ়ি আহিল৷ যোৱাবাৰ এনেকুৱা এটা দিনতে হেনো মাৰ সম্বন্ধীয় পেহাকৰ গাড়ীখন গুৱাহাটীৰ ৰাজপথত প্ৰতিবাদকাৰীয়ে জ্বলাই দিছিল৷ মই মাৰ ওপৰতে সমস্ত দোষ জাপি দিলোঁ– ‘আমি দ’লহাটৰ পৰাই ঘৰলৈকে ঘূৰি যাব লাগিছিল৷ আপুনিও একোকে নক’লে৷ এতিয়া ইয়াত আহি ভাবি থাকিলে কি হ’ব!’
‘ডাক্টৰে আজিয়েই মাতিছে বাবেহে ময়ো পাৰিলে যাওঁ বুলিয়েই সাহ কৰিলোঁ৷’ 
‘ঘাটলৈকে যাব পাৰিলে কিবা এটা হ’ব৷ সিটো পাৰে চাগৈ বন্ধৰ প্ৰভাৱ কম হ’ব৷– মই ক’লো৷
‘যদি সিপাৰলৈ যাব নোৱাৰোঁ?’
মাৰ উত্তৰ– ‘কিবা এটা উপায় উলাব৷’
‘এইটো অঞ্চলত মোৰো কোনো চিনাকী নাই, ৰাতি থাকি দিবলৈ৷ খাব কি, থাকিব ক’ত!’
‘ৰচোন আবেলিলৈ হ’লেও কিবা এটা হ’ব৷’–মাৰ সান্তনা৷ 
আকৌ সেই আধাঘণ্টামান তেনেকৈয়ে এলেং-গেঠেংকৈ গ’ল৷ এসময়ত নিৰাশাৰ শুকান বালিত আশাৰ সঞ্চাৰ ঢালি ট্ৰেভেলাৰ এখন সন্মুখৰপৰা আহি থকা দেখিলোঁ৷ এইচোৱা গাঁৱৰ এলেকা বুলি চাগৈ গাড়ীখন চলিছে৷ ৰখালোঁ৷ মানুহ কম৷ গাড়ী ঘাটলৈকে যাব হেনো৷ সিপাৰৰপৰা কাৰোবাৰ বিয়াৰবাবে মাল আহিব৷ কিন্তু ড্ৰাইভাৰ, হেণ্ডিমেনৰো ভয়, কিজানি সংগঠনৰ মানুহে পালে দিক্‌দাৰ কৰে! যথেষ্ট সতৰ্কতাৰে গাড়ী আগবাঢ়িল৷ সাধাৰণতে এইচোৱা বাটৰ ভাৰা ত্ৰিছ টকা৷ কিন্তু গাড়ীখনে এই পাঁচ কিলোমিটাৰতে আমাৰপৰা এশ টকা ৰাখিলে৷ হেণ্ডিমেনে বন্ধৰ সুবিধা লৈছে৷ লওঁক৷ বিপদৰ সময়ত যদি মানুহেই মানুহৰ দুৰ্বলতাৰ সুবিধা নলয়, কোনেনো ল’ব৷
টেকেলীফুটা ঘাট পোৱালৈকে বাৰ বাজি গৈছে৷ আমি গাড়ীৰপৰা নামোতে সম্ভৱ পাঁচ-ছজনমান মানুহ ঘাটত ৰৈ আছে৷ দুই-একৰ সৈতে কথা পাতি গম পালোঁ তেওঁলোকৰো সেই একেই অৱস্থা৷ এগৰাকীৰ হেনো খুলখালীয়েকৰ বিয়া, নগ’লেই নহয়৷ দুজন যাব লাগে হেনো শিৱসাগৰ কলেজলৈ৷ কাইলৈ কলেজৰ ইণ্টাৰভিও আছে৷ নাও চলিব নে নাই এতিয়াও নি(য়তা নাই৷ ঘাটৰ মালিকেও খাটাংকৈ ক’ব পৰা নাই৷ সংগঠনৰ ল’ৰাবোৰেহেনো পাছত বৰ দিক্‌দাৰ দিয়ে৷ সকলোৰে একেই ভয়৷  
সময়বোৰ গৈ আছে৷ চালভাৰ দ্য ডাৰ্লিৰ লৌহ ঘড়ীটোৰ পৰা খণ্ড খণ্ডকৈ সময়বোৰ খহি পৰাৰ দৰে বিশাল ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ বুকুৰ খণ্ড-বিখণ্ড দ্বীপবোৰৰ মাজেৰে যেন তীব্ৰ বিদ্বেষ আৰু দাম্ভিকতাৰে ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ জলাধাৰ অসীমলৈ ধাপলি মেলিছে৷ এঘণ্টামান অনিশ্বয়তাৰে বাট চোৱাৰ পাচত দিচাংমুখৰপৰা নাঁও এখন টেকেলীফুটা ঘাটলৈ এৰিব বুলি খবৰ আহিল৷ মাৰ মুখত হাঁহি দেখিলো৷ হঠাৎ ঘাটটোৰ ব্যস্ততা পূৰ্বতকৈ বাঢ়িল৷ নাঁও চলিব তেন্তে৷ কাষৰ ঘুমটিখনৰপৰা কেচা বুত আৰু পাপৰ মিক্সাৰ কৰি কিনি ল’লো৷ ঘুগুনি আৰু চাইমদৰ গোন্ধই গোটেই ঘাটটোক নিজৰ আয়ত্তলৈ আনিলে৷ আজি বন্ধ বাবে হেনো ভাত, পৰঠা ৰেডি কৰা নাই৷ নহ’লে ঘাটৰ পাৰত গাহৰিৰ মঙহৰ সৈতে গৰম ভাত তেনেই সুলভ৷ লোকেল মাছো উভৈনদী৷ ইতিমধ্যেই ধূলিয়ে আমাৰ গাৰ বৰণ বিকৃত কৰি পেলাইছে৷ নাকৰ বেমাৰটোৱেও মোক অধিক অস্থিৰ কৰি তুলিছে৷ উশাহ লোৱাত যথেষ্ট কষ্ট পাইছোঁ৷ নাওখন ঘাট চাপিবৰ পৰতে সোঁফালৰ মঠাউৰিটোত দেখিছোঁ– এজাক মানুহ বাছ এখনেৰে আহি নামিছেহি৷ হাতত খোল, নাগ্‌ৰা, তাল৷ ক’ৰবাত ভাওনা আছে বা আছিল নিশ্চয়! নাৱে লঙ্গৰ পেলালে৷ এজন-দুজনকৈ মানুহবোৰ ডাঠ কাঠ এছটাৰ ওপৰেৰে মৰণত শৰণ দি নামি আহিল৷ এইবাৰ আৰু এছটা ডাঠ তক্টা নিৰ্দিষ্ট জোখত পাৰি দিয়া হ’ল৷ পাঁচখনমান  বাইক আৰু গাড়ী দুখনমান লাহে-লাহে নামি আহিল৷ এজনে ভয়ে ভয়ে গাড়ীখন নামালে৷ মিচিং মানুহ এটাই– ‘নমৰ দে’, ‘ইমান ভয় অচমিয়া চবৰ’ বুলি ব্যংগধৰ্মী বাক্যবান এৰিলে৷ এইবাৰ সিপাৰলৈ যাবলৈ খাপ পিতি ৰৈ থকা মানুহবোৰ নাৱত উঠাৰ পাল৷ সকলোৱে খৰখেদা লগালে৷ মই আৰু মা চেগ বুজি প্ৰথমতেই নাৱত উঠিলোহি৷ পাঁচ-ছয়খনমান বাইক আৰু এখন বিলাসী গাড়ী নাৱত উঠিল৷ সিপাৰলৈ নিবলৈ গাহৰিৰ খাঙৰ সৈতে দুই-তিনিখনমান চাইকেলো উঠিল৷ বিশ মিনিটমানৰ ভিতৰতে নাওখন ওভটনি যাত্ৰাৰ বাবে সাজু হ’ল৷ আনদিনা হোৱা হ’লে নাৱত জোখতকৈ কিমান মানুহ বেছিকৈ উঠালেহেঁতেন! লঙ্গৰ এৰি তিনিজনমান মানুহে নাওখন নৈৰ মাজলৈ হেচি দিলে৷ মেচিনৰ বিকট শব্দ হ’ল৷ ক’লা ধোৱা এসোপা উপৰলৈ বটিয়াই দি নাওখনে নিজৰ বাট ল’লে৷ 
সোঁত ফালি ফালি দিচাংমুখৰ দিশেৰে আমাৰ নাঁও আগবাঢ়িল৷ কিমান অনিশ্চয়তাৰে আগবাঢ়ি যোৱা এই ৰোমাঞ্চকৰ যাত্ৰা৷ হাতৰ মুঠিত জীৱটো যমলৈ আগবঢ়াই দি ৰৈ থকাৰ দৰেই নাৱৰ এই গৈ থকাৰ গতি৷ যুগ যুগ ধৰি ইয়াৰ প্ৰান্তীয় মানুহবোৰে এইদৰেই দুঃশাহস কৰি আছে৷ চৰকাৰৰ ৰ’পৱে, এক্সপ্ৰেছ হাইৱে নিৰ্মাণৰ বিলাতি স্বপ্নই গঞা ৰাইজৰ কৌটিকলীয়া এই যাতায়াত ব্যৱস্থাক কোনোদিন চেলেঞ্জ কৰিব নোৱাৰে৷ এই যাত্ৰাত যি ৰোমাঞ্চ আছে, যি সিঁহৰণ আছে, সেয়া ফৰ্‌লেণ্ডৰ বিলাসিতাই দিব নোৱাৰে৷ ঘাটৰপৰা কিনি অনা চব্‌মিছল চানাৰ টোপোলাটো খুলিলো৷ ভাৱৰীয়া দলটোৰপৰা দুজনমানে বাঁহী উলিয়াই ল’লে৷ নদীৰ মাজত বাঁহীৰ সুৰ৷ এই বাঁহীৰ মাতটোৱে মন-প্ৰাণ নিমিষতে উৰুৱাই নিয়ে৷ এনেয়েও বাঁহীৰ সুৰে পুৰণি দুখবোৰ বুকুলৈ উজাই আনে৷ কিমান ৰিঙা-ৰিঙা, উকা-উকা বাঁহীৰ এই মাত৷ এজনে সুৰ দিলে– ‘কেনেকৈ পাৰ কৰিম ৰাধিকা সুন্দৰী; ঘাটত নাইকীয়া নাওঁ৷’ দুজনে লগে-লগে খোল-তাল সঙ্গত কৰিলে৷ নাৱৰ ভিতৰচৰাত হৰিনামৰ অমৃতৰ নদী ব’বলৈ ধৰিলে৷ নাওঁ আগবাঢ়ি গৈ থাকিল৷ বাঁহীৰ সুৰে আউলি-বাউলি কৰি কোবাই পেলোৱা মোৰ মন মনন  ব্ৰহ্মপুত্ৰৰ বিশালতাৰ মাজত বিলীন হৈ গ’ল, চকুযোৰ ব্যস্ত হৈ পৰিল সন্মুখত বহি থকা অচিনাকী মানুহবোৰৰ মুখমণ্ডলৰ চেতন-অৱচেতন ভাৱনা বুজাত৷

নাৱৰপৰা নামোতেই লাগিছিল কাজিয়াখন৷ 
আপঙৰ ঘাটি থকা ঠাইত কেতিয়া কাজিয়া লাগে, কেতিয়া ভাঙে তাৰ লেখ-জোখ নাই৷ 
নাৱৰপৰা নামি অহা মানুহবোৰক কোনে সোনকালে টানি নি নিজৰ গাড়ীত বহুৱাবগৈ তাৰ অঘোষিত প্ৰতিযোগিতা এখন ঘাটৰ কাষত গাড়ী ৰখোৱা ড্ৰাইভাৰৰ মাজত অহৰহ চলিয়েই থাকে, আজিও তাৰ ব্যতিক্ৰম নহ’ল৷ তেনেই যেন টুৱেণ্টি-টুৱেণ্টি ক্ৰিকেটৰ লাষ্ট ফাইভ অভাৰৰ খেল৷ মই জানো– ভাতৰ বাবেই এই কাজিয়াবোৰ, ভোকৰ বাবেই কাজিয়াবোৰ৷ এয়া নদীত থকা প্ৰতিটো ঘাটৰে নিত্ত নৈমিত্তিক ঘটনা৷ হঠাৎ দেখিছোঁ ল’ৰা এটাই খিন-মিন মানুহ এজনীৰ বেগটো ধৰি নিজৰ গাড়ীলৈ টানিছে৷ আন এটাই মানুহজনীৰ আনখন হাতত ধৰি ইফালে টানিছে৷ অকনমানি কেচুৱাটোৰ সৈতে মানুহজনী এই বালিত পৰোঁ পৰোঁ৷  লগে লগে চুটি-চাপৰ ল’ৰাটোৰ গালত মানুহজনীৰ এটা প্ৰচণ্ড চৰ্‌৷ একাংশৰ হুলস্থূল৷ আমি বাকীবোৰ যাত্ৰীয়ে ভেবা লাগি চাই থকাতে থাকিলোঁ৷ এই ঘাটত যাত্ৰীৰ কোনোবাই ডাঙৰকৈ মাত মতা মানেই তাৰ দেহত ‘লোকেল দাদা’ই সৰিয়হ ফুল বাচি পেলাব৷ কাজিয়াৰ চেগ বুজি এটা সময়ত মা আৰু মই পাৰলৈ উঠিলো৷ ইয়াত প্ৰথম টিপতে গাড়ীকেইখন ধৰিব নোৱাৰিলে আকৌ এঘণ্টামান ফচিব লাগিব৷ তাতে আজি বন্ধৰ কথা৷
‘তই এবাৰ ডাক্টৰজনলৈ ফোনটো লগা৷ আমাৰ সমস্যাটোৰ কথা জনা৷অলপ দেৰিকৈ হ’লেও আমি পামগৈ বুলি ক’ – মায়ে মোক গাড়ীত উঠিয়েই ক’লে৷
‘ৰ’ব, নেটৱৰ্ক নাই৷ ফোন মাৰি আছোঁ৷’
উখ-চাপৰ বালিৰ ৰাস্তাটোৰে গাড়ী চলিল৷ ইয়াত ট্ৰেকাৰ গাড়ীহে চলে৷ ধূলিয়ে গাড়ীৰ ভিতৰৰ গোটেই মানুহবোৰ ঘিউৰঙী কৰি পেলালে৷ আজি বেমাৰেও ভাল শিক্ষা পাইছে৷ নাকটো ফুলি বৰভেকুলীটো যেন হৈ পৰিছে৷ এইবাৰো যদি ভাল নহয়; তেন্তে! কি যে হ’ব মোৰ৷ এলাৰ্জী ভাল নহয় বুলি ডাক্টৰে ইতিমেধ্যই বহুবাৰ কৈছে৷ মই ভাবিছোঁ– এলাৰ্জী থাকক বাৰু, উশাহটো লৈ থাকিবলৈ নাকটোকে ঠিক হোৱা হ’লে! মই অতদিনে এই কথা ভালদৰে জানিছোঁ যে অকল এলাৰ্জীয়েই নহয়; এলাৰ্জীৰ দৰেই দুখ, বিষাদ, হতাশা আদি যদি এবাৰ মানুহৰ মন মননত লগ লাগে, তেন্তে নমৰালৈকে ই কোনোদিন ৰেহাই নিদিয়ে৷ আজীৱন এই দুখবোধ বুকুত লৈয়েই মানুহ জীয়াই থাকিব লাগে৷ গাড়ী গৈ দিচাংমুখ তিনিআলিত ৰাখি দিলেগৈ৷ ইয়াতকৈ আগলৈ নাযায়হেনো৷
‘ইয়াৰপৰা মেইন ৰাষ্টালৈ কেনেকৈ যাম৷ আপোনালোক নাযায় নেকি?’– ড্ৰাইভাৰজনক সুধিলোঁ৷
‘আনদিনা এইখিনিতে গাড়ী লাগিয়েই থাকে বা আমি হ’লেও প্ৰগতিলৈকে যাওঁ৷ আজি আপোনালোক কেনেকৈ যাব ক’ব নোৱাৰিম৷’ – ড্ৰাইভাৰজনৰ কথা শুনি মূৰটো আকৌ গৰম হ’ল৷ কি বিপাঙত পৰিলোঁহি আজি! মাৰ মুখখনো বিষন্ন হৈ পৰিছে৷ দুই বাজি গৈছে ইতিমধ্যে৷ ল’ৰাটোক ইমানদূৰ অকলে নপঠিয়াও বুলি লগতে আহিল৷ মৰসাহ কৰিছিলোঁ যাব পাৰিম বুলি৷ এতিয়া এয়া বিলাই বিপত্তি৷ ভাওনাৰ দলটোৰ বাবে বাছ এখন আহিল৷ সম্ভৱ আগতীয়াকৈয়ে তেওঁলোকে বন্দৱস্ত কৰি ৰাখিছে৷ সিহঁতবোৰ গাড়ীত উঠিলগৈ৷ মায়ে দলটোৰ এজনক কৈয়ো ছালে, পিছে  তেওঁলোকৰ গাড়ীত বেলেগ মানুহ নিবলৈ নাতে হেনো৷ তিনিআলিটোত আমি চাৰি-পাঁচজনমান মানুহ অৱশেষত থাকি গ’লো৷ ইয়াৰপৰা প্ৰগতি নামৰ ঠাইডোখৰলৈ আঠ কিলোমিটাৰ৷ খোজকাঢ়ি যোৱাৰ কথাই নাহে৷ বোন্দাপৰ দি পুনৰবাট চাই থাকিলো, কিজানি কিবা এখন আহেই ! আমি জনা উচিত আছিল বন্ধৰ দিনত মানুহৰ মনবোৰো বন্ধ হৈ পৰে বুলি৷ নাজানি এই ভুল কৰিলোঁ৷

‘নাৱত দেখা অভিনেতাজন’ – মায়ে মোক সৰুকৈ কিন্তু উৎসাহেৰে ক’লেহি৷
‘নাৱত অভিনেতাও আহিছিল নেকি?’ – জানিবলৈ ময়ো আগ্ৰহী হৈ পৰিলোঁ৷
‘তই মানে নেদেখিলিয়েই, ‘অগ্নিসাক্ষী’ চিৰিয়েলখনত আছে ল’ৰাটো৷ মই দেখিয়ে চিনিব পাৰিছোঁ৷’
মায়ে কোৱা অভিনেতাজনে ইতিমধ্যেই নাৱত দেখা সেই বিলাসী গাড়ীখন লৈ আমাৰ সন্মুখতে ৰ’লহি৷ মাৰ এইবাৰ চিনাকী হোৱা পাল৷ টিভিৰ চিৰিয়েলত সদায় দেখি থকা ল’ৰাটো সন্মুখত ৰৈছেহি৷ চিনাকী নোহোৱাকৈ থাকে কেনেকৈ! মই বোলো যাওঁক মাতকগৈ৷ লগতে, আমাক লৈ যাব পাৰিব নেকি বুলিও সুধিব৷ মা গ’ল৷ মই গ’লো তিনিআলিটোৰ সিপাৰে আহঁত গছজোপাৰ তলত তিনিপট্টি খেলি থকা মানুহকেইজনৰ ওচৰলৈ ৷
‘দাদা, এইফালে আজি গাড়ী নাহিবই নেকি?’
‘সন্ধিয়ালৈ আহিব চাগে এখন-দুখন৷ এতিয়া অহাৰ আশা নাই৷ আজি বন্ধ৷’
‘ইয়াত ওচৰে-পাজৰে হোটেল পাম নেকি?’
‘আজি অসম বন্ধ নহয় ভাইটি৷ এইফালে প্ৰভাৱটো বেছি৷ সন্ধিয়া পৰত খুলিব চাগৈ৷ ক’ৰ পৰা আহিছা তুমি?’
‘লখিমপুৰৰ পৰা৷’
‘আহিবই নালাগিছিল৷ বন্ধৰ কথা জানাই যেতিয়া৷ আমাৰ এইফালে গৰম হৈ আছে৷ ৰাতিপুৱা প্ৰগতিত ট্ৰাক জ্বলাই দিছে৷ ড্ৰাইভাৰকো মাৰিছে৷’– মানুহজনে একে উশাহতে কথাকেইটা ক’লে৷
‘আমাৰফালে ইমান প্ৰভাৱ নাছিল৷ ডাক্টৰৰ ওচৰলৈ আহিছিলোঁ৷  বাৰু চাওঁচোন কি কৰিব পাৰোঁ৷’
তেওঁলোকৰ কাষৰপৰা গুছি আহিলোঁ৷ ভাবিছিলোঁ, এইফালে প্ৰভাৱটো কমকৈ হ’ব বুলি৷ হ’ল ওলোটা৷ মোবাইলৰ বেটাৰীও কমি আহিছে৷ ইফালে ইয়াত নেটৱৰ্ক বুলিবলৈয়ো নাই৷ আজি আমাক কিহে পাইছিল! নাকৰ বিষে জ্বলা-ক’লা দেখুৱাই দিছে, গোটেই ৰাস্তাটো ধূলি-বালিয়ে পোত খাই আহিছোঁ । ধূলিৰ প্ৰকোপত চাইনাছ দুগুণে বাঢ়িছে৷ ইয়াৰ পৰা প্ৰগতিলৈকে যাব পৰা হ’লে! তেতিয়াও উপায় এটা পালোঁহেঁতেন৷ অভিনেতাৰ সৈতে বাৰ্তালাপ শেষ কৰি মাও পালেহি৷ মুখত এমোকোৰা হাঁহি৷
‘ল’ৰাটো ভাল বুজিছনে৷ আমাৰ গহপুৰৰ ল’ৰাহে৷ গুৱাহাটীত থাকে আজিকালি৷ এইফালে চিৰিয়েলৰ শ্বুটিং কৰিবলৈকে আহিছে৷ সি থকা চিৰিয়েলখন চাওঁ বুলি কোৱা বাবে বৰ ভাল পাইছে৷’
‘আমি লগতে যাব পাৰিম নেকি, সুধিছিলিনে?’– মাৰ উৎসাহত চেচাপানী ঢালি চিধাই কামৰ কথা সুধিলোঁ৷
উত্তৰত মায়ে কোৱা সাৰমৰ্মটো হ’ল– তাৰ লগৰ বন্ধু দুটামান আহিছে হেনো ইয়ালৈকে৷ সিহঁতক লগ কৰিহে সি যাবগৈ৷ যাওঁতে আমাক লৈ যাব৷ তাতে বন্ধ বুলি সিও ভয় খাইছে৷ সেয়েহে সন্ধিয়া হোৱাটো বিছাৰিছে৷ মায়ে কৈ থাকোতেই দেখিলোঁ অভিনেতাই লগৰকেইটাক বহুৱাই গাড়ী ঘূৰাইছে৷ 
আমি দুটা আমলখি গছজোপাৰ কাষতে থকা তামোলৰ বেঞ্চখনত বঢ়িলোগৈ৷ আশা– অভিনেতা আহিব, আমাক গাড়ীত তুলি লৈ যাব প্ৰগতিলৈকে৷  
এঘণ্টামান গ’ল৷ অভিনেতাৰ দেখা দেখি নাই৷ আমাৰ পেটৰ ভোকো বাঢ়ি আহিছে৷ মানুহৰ ধৈৰ্য্যৰ জোখ কিমান, অপেক্ষাত ৰৈ থকা মানুহে সেয়া ভালকৈ জানে৷ কিছু সময়ৰ পাচতে মাল-বস্তু কঢ়িওৱা টেম্পু এখন আহি আমাৰ সন্মুখত ৰ’লহি৷ মই লৰালৰিকৈ সেইখনকে ৰাখিলোগৈ৷ টেম্পু চলোৱা ল’ৰাজন ভাল, আমাৰ সমস্যাটো বুজাই কোৱাত তেওঁ যেনিবা প্ৰগতিলৈকে লৈ যাবলৈ মান্তি হ’ল৷ অভিনেতাৰ বিলাসী বাহনত উঠি যোৱাৰ আশা সিমানতে পৰিহাৰ কৰি মই টেম্পুৰ পাছফালে উঠি ল’লো আৰু মা কোনোমতে আগৰ চিতত বহিলেগৈ৷ ৰাস্তাৰ ঠেকেচনী আৰু সূৰ্যৰ প্ৰবল ৰ’দে গোটেই ৰাস্তাটো মোক পুৰি পেলালে৷ প্ৰগতিৰ তিনিআলিটোত টায়াৰৰ জ্বলা ভগ্নাৱশেষ আছে৷ আকৌ সেই একেই সমস্যা৷ মেইন ৰোডত গাড়ী বুলিবলৈ বাটৰ কাষে কাষে ৰখাই থোৱা ট্ৰাক আৰুডাম্পাৰকেইখনমান৷ এইবাৰ কৰোঁ কি? ডাক্টৰৰ চেম্বাৰলৈ এতিয়াও প্ৰায় ৫ কি.মি. আছেই৷ ডাক্টৰক লগ কৰি পুনৰ টাউনৰ হোটেল এখনলৈ ৰাতিটোৰ বাবে যাব লাগিব! ঘৰৰপৰা আহোতে উভতি আহিবগৈ পাৰিম বুলি ভাবিছিলোঁ যদিও এতিয়া সেই আশাত দুয়োটাই চেঁচাপানি ঢালি দিছোঁ৷ মায়ে পুনৰ কিছুদূৰ খোজকাঢ়ি যোৱাৰ কিটিপটোৰ কথা ক’লে৷ দুয়ো খোজ ল’লো৷ চাৰি বাজি গৈছে৷
দহমিনিটমান খোজকাঢ়ি যোৱাৰ পাচত ৰাস্তাৰ কাষতে এঘৰৰ পদূলীমূৰত এখন টম্‌ টম্‌ ৰখাই থোৱা দেখি ড্ৰাইভাৰ বিচাৰি কাষৰ ঘৰটোলৈকে সোমাই গ’লো৷ আমাৰ সমস্যাবোৰ বুজাই কোৱাত তেওঁ যেনিবা আমাক ডাক্টৰজনলৈ ঘৰলৈ লৈ যাবলৈ সন্মত হ’ল৷ কিন্তু তাৰ আগতে তেওঁ হেনো মাহীয়েকক এঠাইত থৈ আহিবগৈ লাগে৷ মুঠতে আজি লেঠাৰ পাচত লেঠা৷ মাহীয়েক ৰেডি হৈয়ে আছে৷ তেওঁ আমাক টম্‌-টমতে উঠি ল’বলৈ ক’লে৷ আমিও তাকে কৰিলোঁ৷ প্ৰায় আধাঘণ্টাৰ অন্তত মাহীয়েকৰ গন্তব্য স্থান পালেগৈ৷ মাৰ মুখলৈ চাব নোৱাৰা অৱস্থা, লঘোনে-ভোকে মানুহজনীৰ! কিহে পাইছিল আজি আমাক! বন্ধৰ দিনটোত লখিমপুৰৰপৰা শিৱসাগৰলৈ এইদৰে অহাটো আমাৰ কিমান যে ভুল সিদ্ধান্ত আছিল! 
ড্ৰাইভাৰজনক ক’লো– ‘দাদা, ক’ৰবাত হোটেল পালে ৰখাই দিব৷ দিনটো লঘোণে আছোঁ৷’
অলপ দূৰ গৈ ঘুমটি এখনত টম্‌-টমখন ৰ’লগৈ৷ আমি চেচা-চেচা শুকান ৰুটি দুখন চোবাই ল’লো৷
‘নামটো কি বুলি ক’লে ডাক্টৰজনৰ’– ড্ৰাইভাৰজনে সুধিলে৷ টম্‌ টম্‌ আহি মেইন ৰোড উঠিলহি৷
মায়ে ডাক্টৰজনৰ চমুকৈ বিৱৰণ এটা দিলে – ‘আচলতে তেওঁ কবিৰাজ হে৷ বহুতৰ মুখত তেওঁৰ নাম শুনি শুনি কিবা এটা ভাল হয় যদি হওঁক বুলিয়েই ল’ৰাটোক লৈ আহিলো৷ যোৱাটো সম্পাহতে সি প্ৰথমবাৰ আহিছিল৷ আজি আকৌ মাতি পঠিয়াইছে৷’
ড্ৰাইভাৰৰ উত্তৰ– ‘বহুতে তেওঁৰ ঔষধ খাই ভাল পাই বুলি আমিও শুনিছোঁ৷ ময়ে বহুবাৰ তেওঁৰ ওচৰলৈ ৰোগীক লৈ গৈছোঁ৷ কিন্তু তেওঁক মই বৰ এটা ভাল নাপাওঁ৷ ব্যৱহাৰ নাজানে৷ কিবা অভদ্ৰ টাইপৰ৷’
আমি দুয়োৱে মাত্ৰ মূৰ দুপিয়ালোঁ৷ ভদ্ৰ নে অভদ্ৰ নিজে প্ৰমাণ নাই পোৱা যেতিয়া কিবা এষাৰ কোৱাটো সমিচীন নহ’ব যেন ভাবিলোঁ৷ যোৱাটো সপ্তাহত মই আৰু ভিনদেউ আহোতে তেওঁক ভালদৰে লগ কৰাই নহ’ল৷ কথা পাতিবলৈ  সময়নো পালোঁ ক’ত ! মানুহৰ যিহে ভিৰ৷ ৰোগীৰ সৈতে বাৰ্তালাপৰ বাবে তেওঁৰ সময় নাই৷ চেম্বাৰত ৰোগীৰ নাম মাতে এজনে৷ লগে লগে ৰোগী গৈ ভিতৰত হাজিৰ হয়৷ তেওঁ কিবা এটা-দুটা প্ৰশ্ন সুধে, লগে লগেই চিকিৎসা পৰ্ব আৰম্ভ হয়৷ নিজৰ ঘৰৰ সন্মুখভাগতে ৰুম এটা পকীকৈ সজাই লৈছে৷ পুৱাৰেপৰা সন্ধিয়ালৈকে ৰোগীৰ ভিৰ৷ তেওঁৰ চিকিৎসাও অদ্ভূত৷ নাকৰ বিন্ধাৰে বেজী ভৰাই ভিতৰৰ ফুলি থকা মঙহ ফুটাই দিয়ে৷ ক্ষণিকতে নাকেৰে দুসোঁতা গৰম তেজ বাহিৰ হৈ আহে৷ কিমান যে বিষ! পুনৰ আন এটা বেজীৰে দৰৱ এটোপালকৈ দুয়োটা ফুটাত বাকী দিয়ে৷ বচ, চিকিৎসা সিমানতে সমাপ্ত৷ তেনেকৈয়ে হেনো দুই-তিনি সপ্তাহমান কৰিলেই বেমাৰ ভাল হয়৷ মানুহেও ভালপোৱা বুলিয়েই কয়৷ সেয়েহে তেওঁৰ কদৰটো এইটো অঞ্চলত বেছি৷ টম্‌-টম গৈ অভাৰব্ৰীজখনত উঠিলগৈ৷
যোৱাবাৰ আহোঁতে মোৰ নাকত গোট মাৰি থকা মঙহৰ টোপোলা দুটা ফুটাই দিয়াৰ পাচত প্ৰায় আধাপোৱা মান গৰম তেজ বাজ হৈছিল৷ অলপ সময় যোৱাৰ পাচত পুনৰ আন এটা বেজীৰে সেই ফুটা দুটাতে দৰৱ দুটোপালমান দি দিলে৷ নাকৰ বিষ আৰু দৰৱৰ গোন্ধই মূৰত ধৰাত দহমিনিটমান সময় পকাতে বহি থাকিলোঁ৷ একমিনিটমান উশাহ ল’ব নোৱাৰা হৈ পৰিছিলোঁ৷ অৱশ্যে তাৰ পাছত কিছু উপশম পোৱা যেন লাগিল৷ সেই উপশমৰ আশাতেই আজি অতদূৰ বাটকুৰি বাই আহিছোঁ, কিজানিবা সম্পূৰ্ণকৈ ভাল হয়েই৷ মানুহ যে আশাৰ নাগপাশত বন্দী৷
ড্ৰাইভাৰজনৰ সৈতে ভালকৈয়ে কথা পাতিলোঁ, চিনা-পৰিচয় হ’ল৷ নাম ৰহিম আলি৷ টম্‌-টম চলাই তেওঁ৷ নিজৰ দোকানো আছে৷ ঘৈনীয়েকে দোকান চম্ভালে৷ আমাক এতিয়া চিন্তা কৰিবলৈকে হাক দিছে৷ তেওঁ হেনো ডাক্টৰৰ ওচৰত আমাক দেখুৱাই নিজেই টাউনৰ হোটেল এখনলৈ লৈ যাব৷ ৰাতি যদি আমি নাইট চুপাৰেৰে লখিমপুৰলৈ আহো, আমাক বাছষ্টপত থৈ যাবহি৷ তেওঁৰ কথাত মই হয়ভৰ দিলোঁ যদিও মায়ে যেন ভাল নাপালে৷ মোলৈ ঘোপাকৈ চালে৷ অচিনাকী মানুহক বিশ্বাসত নল’বলৈ মায়ে মোক দহাই দহাই কয়৷
তেখেতৰ সৈতে কথা পাতি-পাতি কবিৰাজৰ ঘৰৰ সন্মুখ পালোগৈ৷ আজি যে এইটুকুৰা ঠাইত ভিৰ নাই? চেম্বাৰ বন্ধ নহয়তো? যোৱাবাৰ আহোতে এইটো গলিতে শাৰী শাৰীকৈ সৰু ডাঙৰ গাড়ী৷ মানুহেই ভৰি আছিল গোটেইখন৷ অৰুণাচলৰ মানুহো আহিছিল৷ আজি কি হ’ল? অসম বন্ধ বাবেই চেম্বাৰ বন্ধ নহয়টো?
মা-মই লৰালৰিকৈ টম্‌-টমৰপৰা নামি আহিলোঁ৷ হয়, সঁচাকৈয়ে চেম্বাৰ বন্ধ৷ আমি চেম্বাৰৰ সন্মুখতে থকা কবিৰাজৰ ঘৰটোৰ ফালে আগবাঢ়ি গ’লো, তেওঁক ঘৰতে লগ কৰাৰ মানসেৰে৷ তেওঁ ঘৰত থাকিলে চেম্বাৰ খুলিবলৈ পাঁচ মিনিটো নালাগে বা ঘৰতে মোক চাই দিব পাৰিব৷ ড্ৰাইভাৰজনো গ’ল আমাৰ লগতে৷
‘বাইদেউ, তেখেত আছে নে?’ –  মানুহ এগৰাকীয়ে চোতালতে ধান লৰাই আছে৷ সম্ভৱ কবিৰাজৰ ঘৈণীয়েকেই হ’ব৷
‘আছে৷ শুই আছে৷’–  আমালৈ নোচোৱাকৈয়ে তেওঁ কথাকেইটা ক’লে৷
‘এবাৰ মাতি দিব নেকি? আমি লখিমপুৰৰপৰা আহিছোঁ৷ মাতি পঠিয়াইছিলে আজি৷ কিন্তু এতিয়া দেখিছোঁহি চেম্বাৰ বন্ধ৷’ – মই কথাকেইটা যিমান পাৰি নম্ৰকৈ ক’লো৷
‘আজি অসম বন্ধ৷ ৰোগী নাচায় হেনো৷ শুই আছে৷’– তেওঁ আমালৈ নোচোৱাকৈয়ে ক’লে৷  আচৰিত, বহিবলৈয়ো নক’ব নেকি?
‘আপুনি গৈ কওঁকচোন তেওঁক; আমি বৰ বিপদ বিঘিনি অতিক্ৰম কৰি অসম বন্ধতে ইমানদূৰ আহিছোঁ৷ ল’ৰাটোৰ অৱস্থাও বৰ ভাল নহয়৷ উশাহ লোৱাত তাৰ বৰ কষ্ট হৈছে৷’ – এইবাৰ মায়ে ৰিকুৱেষ্ট কৰাৰ দৰে কৰিলে৷
মানুহজনীৰ যেন মাৰ কথালৈ তিলমানো গুৰুত্ব নাই৷ বৰ অস্বস্তিকৰ পৰিৱেশ এটাৰ সন্মুখীন হ’লো আমি৷ অৱশ্যে এবাৰ ওপৰৰ মহলালৈ চাই চিঞৰিলে– ‘হেৰি বাহিৰলৈ আহকচোন৷ শুনিছেনে? লখিমপুৰৰপৰা কোনোবা আহিছে আপোনাক দেখুৱাবলৈ৷’
নাই৷ কোনা উত্তৰ নাহিল৷ 
‘আপুনি নিজেই ওপৰলৈ গৈ এবাৰ মাতি দিব নেকি?’– এইবাৰ ড্ৰাইভাৰজনে কৈ চালে৷
‘ৰতন যাচোন৷ বৰদেউতাৰক কগৈ কোনোবা আহিছে বুলি৷’– ওচৰতে ঘৰ সাৰি থকা ল’ৰাটোক মানুহজনীয়ে ধমকিৰ সুৰত ক’লে৷ আমাৰ মন সেমেকি উঠিল৷ বুজিলোঁ আজি আৰু আশা নাই৷ কি বিপদে পালে আমাক৷
মায়ে মোৰ চকুলৈ আৰু ময়ো মাৰ চকুলৈ চালো৷ হতাশাৰে৷ মানুহজনীৰ ব্যৱহাৰ দেখি ড্ৰাইভাৰজনৰো খং উঠিছে৷ ইমানদূৰৰপৰা আহিছোঁ বুলি কোৱা স্বত্বেও এবাৰ বহিবলৈকো কোৱা নাই৷ চোতালতে থিয় হৈ আছোঁ৷
ল’ৰাটোৱে আহি খবৰ দিলে৷ এতিয়া উঠি নাহে হেনো৷ কাইলৈ আহিবলৈ কৈছে৷
এইবাৰ আমি আৰু আচৰিত হ’লো! কি মানুহ! নামি আহিবও নোৱাৰেনে? শিৱসাগৰলৈ লখিমপুৰৰপৰা অতদূৰ আহিছোঁ বুলি জনাৰ পাচতো! এইবাৰ মই উপৰৰ মহলালৈ চাই চিঞৰিয়েই ক’লো– ‘আপুনি নামি আহকচোন ছাৰ৷ মই বৰ কষ্ট পাইছোঁ৷ আপুনিয়েইটো আজি মাতি পঠিয়াইছিল৷’
কোনো উত্তৰ নাই৷ মানুহজনীয়েও আমাক গুৰুত্ব নিদিয়া যেন দেখুৱাই নিজৰ কাম কৰিবলৈ লাগিল৷ কবিৰাজৰ চোতালত আমি উপায়হীন হৈ ৰৈ থাকিলোঁ৷ লাজে-অপমানে মোৰ আৰু মাৰ অৱস্থা নোহোৱা যেন হ’ল৷
মায়ে পুনৰ মানুহজনীৰ ওচৰলৈ গৈ ক’লেগৈ– ‘বাইদেউ, আমাৰ অৱস্থাটো বুজকচোন, আমি লখিমপুৰৰপৰা আহিছোঁ, তাতে আজি অসম বন্ধ, যোৱাটো সম্পাহত তেওঁ মাটি পঠিওৱা বাবেহে আহিলোঁ৷ আপুনি আকৌ এবাৰ কৈ চাৱকগৈচোন৷ পাৰিলে ৰাতি আমি উভতি যাবগৈ লাগে চুপাৰত৷’
‘আপোনালোক কাইলৈ আহিব৷ তেখেত উঠি নাহে৷ এবাৰ নকৰোঁ বুলি কোৱা কামটো তেওঁ নকৰেই৷ মই নোৱাৰোঁ আৰু মাতিব৷ মোৰ কথাই নুশুনে তেওঁ৷’– মানুহজনীয়ে ভেকাহিৰ সুৰতহে এইবাৰ ক’লে৷
মূৰটো গৰম হৈ আহিছে মোৰ৷ মাৰ চকু ঢুল ঢুলীয়া হৈ পৰিছে৷ ইমান কষ্টৰ অন্তত ডাক্টৰজনৰ ওচৰ পাই এতিয়া তেওঁ কৰিছে এয়া৷ ইমান কাণ্ডজ্ঞানহীন? কবিৰাজ তেওঁ? ৰোগীক ইমানকনো সন্মান কৰিব নাজানেনে? এবাৰ অন্তত বাহিৰলৈ ওলাই আহ! আৰু এই মানুহজনী, এবাৰটো বহিবলৈ ক’ব পাৰে আমাক? মানুহেইনে ইহঁত? 
মানুহ হৈ মানুহক এনে ব্যৱহাৰ কৰে !
মানুহে মানুহৰ বাবে, যদিহে অকনো নাভাবে ! ধুৰ্‌ 
‘ননচেন্স কবিৰাজ, ই পাগল নেকি? ৰ’ব মই ভিতৰলৈ যাঁও মাতিবলৈ৷’– এইবাৰ ড্ৰাইভাৰজনে চোতালতে ৰুদ্ৰমূৰ্তি ধৰিবলৈ ল’লে৷ মইহে তেওঁক শান্ত কৰিব লগা হ’ল৷ মোৰ মনৰ ক্ষোভবোৰ মনতে সামৰি-সুতৰি থ’লো৷
‘দাদা,  ৰ’বচোন, আজি যেনিবা খং কৰোঁৱেই ! এনেওটো উভটি যাবগৈ নোৱাৰিম৷ যি হ’ল হ’ল আৰু; ব’লক আমাক এখন হোটেললৈ লৈ ব’লক৷ আজি ৰাতিটো থাকি দিওঁ, পাৰিলে কাইলে পুৱাতেই  আহি তেওঁক দেখুৱাই ফেৰীৰেই গুছি যামগৈ৷’ অৱশেষত মায়েও তাকে হ’ব বুলি সন্মতি দিলে৷ প্ৰচুৰ ক্ষোভ আৰু লাজ-অপমান বুকত লৈ আমি কবিৰাজৰ চোতালৰ পৰা উলাই আহিলোঁ৷ মাৰ চকুত চকুপানী৷ ধনী বুলিয়েই ইমান অহংকাৰনে? কেনেকৈ সহো এই অপমান! অন্তত আমাক এবাৰ বহিবলৈ ক’ব নোৱাৰিলেনে? এবাৰ বাহিৰলৈ আহিব নোৱাৰিলেনে? হায় মানৱতা!

দুখ আৰু অপমান বুকুত লৈ এইবাৰ আমাৰ লক্ষ্য এখন হোটেল বিচাৰি৷ ৰাতিটোৰ আশ্ৰয়ৰ বাবে৷
ড্ৰাইভাৰ ৰহিম আলিয়ে সান্তনা দিছে৷ যিকোনো প্ৰকাৰে তেওঁ আমাক সহায় কৰিবই৷ বাট ভাড়াও কমাই ল’ম বুলি কৈছে৷ কিবা বিপদ হ’লে তেওঁলৈ যোগাযোগ কৰিবলৈ মোক উপযাচি ফোন নম্বৰটোও দিছে৷ তেওঁৰ মহানুভৱতাই আমাক অকনমান হ’লেও সাহস দিছে৷ কবিৰাজে আমাক কৰা ব্যৱহাৰৰ যেন তেৱো সমভাগী হৈছে৷
আহি থাকোঁতে ভাবি আহিছোঁ– এনে মানুহো থাকেনে পৃথিৱীত! এয়া দম্ভনে! নে অহংকাৰ! 
মায়ে গোটেই বাটটো কবিৰাজৰ ওপৰত গালি বৰষিলে৷ আধাঘণ্টাৰ ভিতৰতে আমি টাউন পালোঁহি৷ শিৱসাগৰৰ টাউন৷ ঐতিহ্যময় চহৰ৷ বন্ধ বাবে ইয়াতো আজি মানুহৰ সমাগম কম৷ ৰহিম আলিয়ে হোটেল ‘স্বাগতম’ৰ সন্মুখত টম্‌-টমখন ৰাখি ভিতৰৰপৰা মানুহ এজনক খৰধৰকৈ মাতি আনিলেগৈ৷ আমাৰ বাবে ৰুম এটাও তেওঁৱেই ঠিক কৰি দিলে৷ মায়ে ভাড়াটো দি তেওঁক বিদায় দিবলৈ ইংগিত দিলে ৷
তেনে সময়তেই হঠাৎ নভৱা-নুশুনা পৰিস্থিতি এটাৰ মুখামুখি হ’লো৷ দিনটোৰ সমস্ত দুখ-কষ্ট, কবিৰাজৰ ঘৰত পোৱা লাজ-অপমান নিমিষতে যেন ধূলি হৈ উৰি গ’ল৷ যাবৰ পৰত ড্ৰাইভাৰ ৰহিম আলিয়ে মাৰ আগত ক’লে– ‘বাইদেউ, শিৱসাগৰলৈ আহি বেয়া ধাৰণা এটা মনত লৈ নাযাব৷ সকলো মানুহ একে নহয়৷ কবিৰাজ আমাৰ জিলাৰে মানুহ৷ তেওঁৰ হৈ ময়ে ক্ষমা খুজিছোঁ৷’
আমি মাত্ৰ হতবাক হোৱাৰ পাল! উত্তৰত কি ক’ম! মাত্ৰ তেওঁ গুছি যোৱাৰ ফালে থৰ লাগি চাই থাকিলোঁ৷ 
মায়েও উত্তৰত একোকে ক’বলৈ নাপালে৷ তেওঁ গ’লগৈ৷
আমি হোটেলৰ ল’ৰাটোৱে দেখুৱাই দিয়া পথটোৰে উপৰ মহলালৈ খোজ ল’লো৷ 
কিয় জানো, মোৰ মুখখনলৈ হাঁহি বিৰিঙি আহিল৷ মাৰো৷
কি যাদু কৰি থৈ গ’ল ৰহিম আলিয়ে! কি কথা কৈ গ’ল এইষাৰ! 
আমি যেন কিবা এটি বিজয়ৰ উৎসৱত ভাগ ল’বলৈহে উপৰলৈ খোজ দিছোঁ৷ মনটোও ফৰকাল হৈ পৰিল৷
মায়ে এই মুহূৰ্তত কি ভাবিছে নাজানো, মই কিন্তু ৰাতিয়েই এটা সিদ্ধান্ত ল’ম৷ কাইলৈ কবিৰাজৰ ওচৰলৈ যাম নে নাযাওঁ৷

© ভাস্কৰ ভূঞা, গৱেষক ছাত্ৰ, গুৱাহাটী বিশ্ববিদ্যালয়,  ফোন-৮৭৫১৯৪৩৩৮৭

Post a Comment

0 Comments